23 November 2009

YB?

Semalam 22/11/2009 aku bersama keluarga pulang ke kampung halaman. Kami bertolak dari Airport Sandakan menaiki penerbangan jam 11.35 pagi. Dan rezeki tahun ini kami dapat seat business class. Syukur pada-Nya.

Cerita ku ini bukan tentang perjalananku atau penerbanganku tetapi tentang dua eorang yang bergelar Yang Berhormat atau lebih dikenali dengan YB atau panggilan Datuk. VIP ini memang ahli parlimen di dua buah daerah di bahagian Sandakan. Memang terkenal dan kita sentiasa melihat mereka dikaca TV.

Yang menjadi persoalan aku, adakah bila sudah menjadi YB kita tidak perlu hormat kepada orang lain?. Aku ..maklumlah jumpa YB rasa teruju juga ....aku senyum tapi dia buat tak tahu jer...ish..ish terus niat ku untuk bersalam dan bertanya kabar terus padam terus umpama disiram Laut Cina Selatan. Ah...maklumlah siaplah kita ini jika nak didandingkan dengan dia...dia YB.

Begitu kah sikap YB? tiba-tiba aku terfikir sendiri....sepatutnya dia lebih mesra dengan rakyat..aku tak suruh pun dia salam dengan aku..tapi sekurang-kurangnya kalau orang tengok kita kita bagilah sedikit senyuman...tak rugi pun...kalau macam ni lah sikap YB lain kali jumpa aku buat dono je...

No comments: